Denne blog oprettes i forbindelse med faget Værksted, natur og teknik, 2. semester 2014, på University College Syd i Aabenraa - netbaseret pædagoguddannelse.
Her følger fagets officielle beskrivelse:
1.
Signalement
Faget
bidrager til uddannelsens mål ved at kvalificere til pædagogisk
arbejde med naturen, den kulturskabte fysiske omverden og brugerens
kompetence til at udtrykke sig.
Faget
retter sig mod fremme af den enkeltes udtryksbevidsthed,
aktivitetsglæde og udfoldelseslyst.
Faget
har fokus på kreativ inddragelse af det håndværksmæssige, det
kunstneriske, det naturvidenskabelige og det tekniske.
Faget
indgår som en integreret del af den uddannedes arbejde med
pædagogiske problemstillinger.
2.
Faglige kompetencemål
Målet
er, at den færdiguddannede kan
a) anvende og udvikle pædagogiske
processer med naturen og de kulturskabte fysiske omgivelser samt
kunstneriske, skabende og tekniske processer,
b) tilrettelægge forløb under
hensyn til forskellige brugeres forudsætninger,
c) inspirere og motivere til at
inddrage den kulturskabte fysiske omverden og naturen som rum for
oplevelse og udfoldelse,
d) forholde sig nysgerrig og
eksperimenterende til undersøgelse af naturlige og kulturskabte
omgivelser og deres tekniske processer,
e) begrunde og udfolde fagets
pædagogiske, oplevelsesmæssige og kulturelle potentialer og
f) forstå naturfaglige og
skabende processers betydning for menneskets udvikling og
livsmuligheder.
3.
Centrale kundskabs- og færdighedsområder
a) Håndværk, kunst, natur og
teknik.
b) Værksted, natur og
friluftsliv i pædagogisk perspektiv.
c) Oplevelser og læreprocesser
med natur og friluftsliv samt billed- og formskabende arbejde.
d) Materialer og teknikker i
kunstneriske og håndværksmæssige arbejdsprocesser og
udtryksformer.
e) Naturfaglig viden om dyr og
planter, evolution og økologi samt naturvidenskabelige
arbejdsmetoder.
f)
Relevante kulturteknikker, herunder ny teknologi. ”1
Ingen kommentarer:
Send en kommentar