Vi får endelig et par dage med sne og går på opdagelse i skoven
Vi kigger på spor i sneen
Støder på mosegrisens bo
Turen i den sneklædte skov og synet af en mosegris' bolig fører snakken hen på det at bo ude i sneen, hvorefter det besluttes at bygge en snehule og samarbejdet går i gang:
Små kroppe kan grave sig ind i små huller, mens større kroppe kan køre trillebørren og hente sne fra resten af haven
-"Et rigt liv med enkle midler. Naturmøde kan stimulere fantasien, udvide oplevelsesevnen og åbne for værdier i kunst og kultur." (Perspektiv på friluftslivets pædagogik, Todsson, 2006) Citatet understreger den billedliggjorte historie i ovenstående foto-serie, hvor en 4.klasse på en heldagsskole går fra at være på en gå-tur i skoven, med snak om dyrelivets vilkår om vinteren, sne, træer uden blade etc. til at være aktivt udøvende og bygge/udforme en iglo, en snehytte til mennesker. Snakken på gåturen omhandlede dyrenes overlevelsesmekanismer i en vinterskov - og førte til at eleverne blev ledt til fælles at skabe en mulighed for overlevelse for mennesker i et vinterlandskab. Der blev snakket om eskimoer, hvalspæk og sæler, men i bund og grund handlede det om samarbejde og en praktisk udformet fortolkning af en naturoplevelse: Mosegrisens bo blev til menneskets iglo.
-"Alsidig og sammenhængende personlig udvikling - krop/sanser, følelser, tanke integreret," (Citatet er taget samme sted som ovenfor anført.) I forbindelse med iglo-processen arbejder hele mennesket sammen; kroppen udfører hvad sanserne har fortolket i naturoplevelsen.
-Ved afslutningen på 4. klasses iglo-projekt kan man citere teksten "Sammenhængende Naturoplevelse" og sige at eleverne lod "naturen tale til sig"! De fik nogle indtryk i skoven og lod sig inspirere - for derefter at udforme en kreativ fortolkning af "dyrets bolig..."
--------------------------
Da sneen smeltede var vi i biotopen igen,
for at lege med begrebet "balance".
Vi tester kroppens balance på forskellige underlag
Og tager andre af biotopens tilbud i brug for at materialisere betydningen af begrebet "centrum"
Spændende - god måde at gribe opgaven an, det at det ikke behøves at være så kompliceret kunne jeg godt lærer af :)
SvarSletsuper fedt lavet mads (Y)
SvarSlet