onsdag den 18. februar 2015

Ler

I følgende periode skal vi undersøge mulighederne indenfor arbejdet med ler, hvorfor her følger fotografier af forsøg med forskellige praktiske processer. Første praktiske forsøg er en enkelt fremstilling af et lerfad efter en skabelon:


Der pustes liv i leret ved at lade det falde på gulvet et par gange, hvorefter iltlommer æltes ud.


En klump rulles mellem to lige tykke materialer, for at skabe en jævn og ensartet lerflade inden videre bearbejdning.


Lerfladen monteres på en skabelon, der har den ønskelige form og er påført en film der gør at den ikke tørrer fast. 


Så glattes leret efter ønske og stilles et sted til langsom tørring, inden raku-brændingen finder sted.

--------------------------

Næste lerprojekt er et raku-relief; lerfladen udrulles som tidligere - blot lidt - tykkere - og skæres i facon


Motiv tegnes og ridses med diverse værktøjer 


I dette første relief er udelukkende brugt værktøj fundet i eget værksted, køkkenskuffen eller fremstillet på stedet. Næste gang skal der arbejdes med rigtige ler-værktøjer


Produkterne skal tørre inden brændingen finder sted.

---

-Hvis man som pædagog ønsker at arbejde med ler i et pædagogisk forløb, er den konkrete teknik vigtig at få styr på. Blandt andet tørretid, æltning, forskellige metoder som pladeteknik, pølse- eller kugleteknik og brug af diverse værktøjer. Denne viden er nødvendig for at kunne støtte barnet i sin æstetiske proces/udvikling. Her følger en liste, udarbejdet af Arne Trageton, over andre “opgaver”, som bør varetages af pædagogen:

Pædagogen skal:
  1. udvide lege- og formningsideerne
  2. skabe lange, fleksible tidsrum, hvor børnene kan arbejde.
  3. sikre formbare/fleksible materialer
  4. give børnene varierede udfordringer
  5. gennemtænke valg af materialer
  6. opmuntre barnet til brug af varieret materiale
  7. introducere nyt materiale
  8. være samtalepartner
  9. opfordre til samarbejde/hjælpe børnene imellem
  10. være aktiv
  11. observere og fremme/støtte læring
  12. tage udgangspunkt i temaer, som børnene er optaget af
  13. lave smågruppeorganisering
  14. være opmærksom på egen holdning (ex ikke vise væmmelse når et barn smatter med ler)
(Plant et værksted, s. 206, Dafolo, 2008)

-Arbejdet med ler styrker den rumlige opfattelse, det taktile, evnen til at tænke abstrakt og udvikler de motoriske færdigheder. Hvis man, som pædagog, interesserer sig for denne formskabende udvikling, er forskeren Arne Trageton en stor kilde til viden om emnet. Han skriver blandt andet at der er rigtig mange grunde til at få børn til at arbejde med ler, træ eller andet materiale, der kan "bygges med". Den tredimensionale formning er "...et væsentligt led i den kognitive udvikling fra konkret handlen til abstrakt tænkning". (Plant et værksted, s. 216, Dafolo, 2008) Trageton er som udgangspunkt inspireret af Piagets teori om, at et barns kognitive udvikling - i 0-10-års alderen - primært foregår via dets konkrete handlen. (Plant et værksted, s. 206, Dafolo, 2008)

-Trageton er en forsker, der - heldigvis for praktikeren - kommer med rigtig mange konkrete bud på praktiske løsninger i forbindelse med pædagogisk arbejde i det værkstedsorienterede felt. Her kommer med en liste over helt generelle krav til et miljø, der skulle virke fremmende for skabende leg og arbejde:

Rummet bør:
  1. have værkstedskarakter
  2. rumme de fem materialetyper samt tegne- og malemulighed, musik- og bevægelsesmulighed, dukkekrog/familiehjørne
  3. have arbejdshjørner, der er tydeligt indrettet, så børnene selv kan gå i gang
  4. have arbejdshjørner der er afgrænsede fra hinanden – fx med halvreoler for at give arbejdsro
  5. give mulighed for, at børnene selv skal kunne vælge at gå i gang.
(Plant et værksted, s. 206, Dafolo, 2012)

Ud over de praktiske løsninger på indretning af rummet, og henvisninger til pædagogens virke, kommer Arne Trageton med en fyldestgørende beskrivelse af barnets rum- og formskabende udvikling, - den tredimensionelle formgivning i 0-10-årsalderen - der er vigtig at orientere sig i som pædagog, som pejlemærke for det arbejde man skal udføre med barnet; han beskriver udviklingen i følgende faser:

  • Den sensomotoriske fase/leg (0-2 år):

I den sensomotoriske fase/leg er de sansemæssige og motoriske oplevelser i fokus; der leges med, røres ved, mærkes på, æltes, stables eller trykkes på. Her skal bemærkes at selve processen  er central. I den sensomotoriske fase beskrives tre udviklingstrin:
1. Sensorisk leg - ukontrollerede bevægelser, hvor der sanses og leges tilfældigt.
2. Sensomotorisk leg – kontrollerede bevægelser, med eksperimenterer med hænderne hvorved barnet oplever sammenhængen mellem dejens form og hændernes arbejde.
3. Overgangen til symbolleg, hvor det realistiske med efterligningen er i fokus. I slutningen af denne fase begynder barnet at sætte navn på fremstillede ting. I denne fase defineres legen primært som bevægelses- eller genstandsleg; leg med ting, sanser og bevægelse.

  • Den divergente symbolfase/leg (2-4 år)

I denne fase kan barnet fremstille symboler, altså lave bestemte ting. Med “divergent” menes skiftende eller forskellig, det vil sige at en figur eller genstand kan ændre sin oprindelige betydning undervejs. Barnet navngiver figurer før fremstillingens start, men dette kan altså ændre sig undervejs. Processen er det centrale, hvormed Trageton ikke mener det er vigtigt at gemme produkterne, men undervejs give processen opmærksomhed og interesse. I denne fase er den indre virkelighed central og her ses meget symbol- og rolleleg.

  • Den konvergente symbolfase/leg (4-7 år)

“Konvergent” betyder at være rettet mod det samme punkt. Barnet har en fastlagt oplevelse af det færdige produkt, og stiller krav til sig selv om at figuren skal have lighed med det begreb som det forestiller sig. Barnet laver figurer som skal indgå i en helhed, hvorfor proportioner får betydning. Barnet begynder at udvikle og benytte evnen til abstrakt tænkning. I denne fase får selve produktet altså mere betydning end processen. I legen starter mere langvarige og sammenhængende rolle- og konstruktionslege.

  • Realisme/ekspressiv fase (fra ca.7 år)

I denne fase henviser Arne Trageton til to tendenser; at barnet ønsker at fremstille ting som skal ligne - eller være en rigtig brugsgenstand, og at deres fremstilling præges af en øget fabulering, indeholde flere følelser, skildring af sindsstemninger og personlige egenskaber. Barnet er identitetssøgende, hvorfor det eksperimenterer med forskellige udtryk.


Arbejdet med ler er en nem måde at arbejde med det formskabende, og man kan arbejde med barnet i alle dets ovenstående faser.

Litteraturliste: Jesper Froda og Suzanne Ringsted. ’Plant et værksted’. 3 udg. (2008). Gyldendal.




lørdag den 14. februar 2015

Biotop 6: Spiring/Re-grow

Har i en periode arbejdet med to vidt forskellige naturfænomener: Den ene var solformørkelsen den 20. marts; et ret eksklusivt og sjældent forekommende naturfænomen, det andet er spiring/re-grow; starten af en plantes liv, og forklaring på vækstprocessen. 
Det er to vidt forskellige naturfænomener, der begge virker forklarende i hvert sit univers, og arbejdet med dem vil forhåbentlig akkumulere en lyst til at erhverve sig mere viden.

I følgende tekst og billeder viser jeg eksempler på arbejdet med spiring; et arbejde der understøtter Elfströms udsagn: "...hverdagen indeholder masser af fænomener, der hører til inden for det naturvidenskabelige område." (Elfström, 2012 s. 7)



Inspireret af foråret - den livgivende fornemmelse som synet af de lysegrønne knopper på træer, buske og blomster giver - undersøger vi planternes liv, primært spiringen.



Bønnespirernes udvikling er et meget nemt, hurtigt og tydeligt billede på spiring; en lyn-proces som kan følges på tæt hold; de spirer i løbet af 1-2 dage når de holdes fugtige. Oven i købet er de små babyplanter spiselige.



En anden nem måde at studere planter og vækst på er ved at dyrke klassisk karse. Det er meget simpelt og kan gøre med helt små børn, her en heller ingen jord involveret, så det kan gøres på køkkenbordet.



Spiringen kan også let anskueliggøres ved at placere en avocado-sten i et glas vand. Her vil starten af spire-processen kunne følges i slow-motion, og det vil fremhæve forskellen på planters tidsmæssigt forskelligartede spiringsforløb.


Et andet forløb, der kunne bevæge sig omkring naturfænomenet "spiring", er det der kaldes "re-grow", hvor man tager en afskåret grønsag og får den til at gro videre. I dette tilfælde er det en simpel rest af stokken fra et salathoved der placeres i vindueskarm i en skål med lidt vand. - Ved siden af ses chili- og citronkerner der tørres inden såning.

Allerede efter to dage ses hvor potent den afskårne salat-stok er, det er spændende at følge og den vokser virkelig hurtigt.
I forløb som disse er der god mulighed for at iagttage børn agere videnskabsmænd, lade dem formulere med egne problemformuleringer, egne observationer, hypoteser og fremskaffe egen empiri. (Elfstöm, 2012, s. 10) Pædagogens observationer i denne proces er med til at danne grunden til videre forløb.

Salaten har sænket vokse-tempoet lidt, vi prøver at plante den over i en potte med jord og venter spændte på udviklingen.



Hypotesen er at salathovedet vil regenere sig selv, så vi på sin vis kan spise det en gang til.


Vi prøver samme forsøg som ovenfor, bare med de små stykker der sidder nederst på forårsløget sat i vand, indtil en vækst i bladene observeres.


Dernæst dannes et diminutivt rodnet og planterne er klar til at blive gen-plantet.


  • I ovenstående projekt har man som pædagog primært brug for at vide lidt om kerner, frø og planter. Man kan også grave dybere og sætte sig ind i emner som fotosyntese og så videre, men med børnenes egne undersøgelser som kick-starter for dialog i børnegruppen, - eller med pædagogen - serveres viden om hvad der optager barnet, samt om hvordan samarbejdet børnene i mellem foregår, hvilket kan være med til at optimere fremtidigt projektarbejde. (Elfström, 2012, s. 52) 
  • Hvis man skal tale om hvilke arbejdsformer, der gavner indlæringen, skal det nævnes, at først og fremmest de relationer vi indgår i, har uvurderlig betydning for hvad vi lærer. (Fantastiske Forbindelser, René Kristensen, Dafolo, 2006) Ydermere er det til stor gavn for barnets indlæring at det får ejerskab i processen, og at det får mulighed for at lege viden ind. Der ud over er det til stor gavn, at barnet kan mærke at pædagogen/ underviseren selv har interesse i materialet.
  • For at sikre ejerskabet i ovenstående projekt kunne man få børnene til selv at medbringe kerner og lignende - eller i det mindste lade dem udføre så meget af det praktiske som muligt, samt lade dem komme med egne hypoteser og eventuelle løsningsforslag.
  • Børnene kunne fotodokumentere projektet med iPads, skrive tekster om forløbet, tegne planter og fantasi-gevækster eller de kunne presse og tørre planter.
  • Forløbet lægger op til videre botanisering, til dyrkning af større arealer, man kunne rykke udendørs og lave nyttehaver og man kunne tage på udflugter til botaniske haver eller naboens grøftekant. Spiringen er kun begyndelsen, bagefter kommer selve væksten, blomstringen, befrugtningen, høsten og måske plantens død: Det er indgangen til at forklare naturens cyklus - og det er sjovt, nemt og det kan nærmest ikke gå galt...

















søndag den 4. januar 2015

Biotop - 4 - Opgave





  • Har valgt at arbejde med biotop 4 opgaven ud fra en kulturhistorisk og æstetisk vinkel, med overskriften: “Stenalder.”



  • Målgruppen er elever i 1. klasse, men aktiviteterne kan også bruges til andre aldersgrupper og bygge bro mellem skolefaglige fag som historie, værksted og teknik og billedkunst.




  • De didaktiske overvejelser tager delvist udgangspunkt i modellen om æstetisk virksomhed beskrevet i bogen “Plant et Værksted.” Kort sagt er essensen, at bearbejdede indtryk skaber grobund for at skabe nye egenartede æstetiske udtryk, hvilket afprøves i opgaven:






  • I biotopen leder vi efter ege-, linde- og elletræer, som man skulle have brugt til at fremstille stammebåde af. Vi finder kun egetræer - og bøgetræer, som, på grund af deres evne til at udvide sig blev brugt til at flække store sten med.


    Bøg
    Eg

  • I biotopen finder vi sten, muslinger og sneglehuse som vi tager med hjem og vasker. Vi laver forenklede stenøkser og snakker om at spise muslinger, hvordan de skal renses og hvordan man ser om de er gode nok til at spise. Vi snakker også om at der har været en muslingefarm i vandet udfor biotopen - og om at der har været målinger, som viser at muslinger er med til at rense vandet.



  • Dette projekt er delvist fuldført i tråd med modellen om den “æstetiske virksomhed.” Der skrives “delvist fuldført,” da produktet - i dette tilfælde fremstillingen af idéen om en stenøkse - er et egentligt produkt, og ikke en æstetisk bearbejdning af en stemning; snarere en variation over tema. Alligevel er projektet velgennemført og eleverne har sanset med hænder, øjne og næse; eleverne har fået teori serveret praktisk - det historiske er altså ikke kun fiktiv undervisning, men i dette tilfælde erfaret og sanset.


  • I kommende netperiode vil jeg gerne mere ud i - og under vandet. Vil gerne lave projekter der indeholder fisk og tang, både til at spise og til at studere. - Har netop reserveret Ole G. Mouritsens bog om tang og leder efter billige waders...



lørdag den 3. januar 2015

Musvågen

Der er ingen ugler i mosen, men musvåger i biotopen!


Projekt Dukke 2.0

Der er gang i Gepettos værksted, hvor der langsomt pustes liv i dukken:


De bevægelige dele er bygget op af plastrør, hovedet sidder fast på
en gennemgående pind og kan derved drejes og livagtiggøre dukken.
Det er med vilje at dukkens ansigt er så abstrakt, så kan den bruges til 
forskellige roller og styrker barnets fantasi, både som tilskuer og som
dukkefører. 

-

Der bliver syet bukser og trøje til den andaluciske fårehyrde:


Snart kan løjerne begynde:


Der fremstilles et transportabelt "bagtæppe" til dukketeateret, så forestillingerne kan opføres forskellige steder og samtidig bruges som opbevaring og transport af dukken: 


Dukken - og teateret - har premiere på stuegulvet:


Seneste forsøg udi tilegnelsen af nye tekstile færdigheder og teknikker er: strikning! Min søn og jeg er forhåbentlig ved at strikke en poncho til den andaluciske fårehyrde: